D.H. Tiger Moth Mk.II N9503

Historie výrobního čísla 82536

Ode dne 17. listopadu 1939, záhy poté co zbrusu nový opustil linku mateřské továrny De Havilland Aircaft Company, letoun procházel potřebnými úpravami u 20. Maintenance Unit (MU) v Aston Down, aby mohl být dne 2.12.1939 převzat do služby u RAF s vojenským označením N9503 a 29.4.1940 přidělen k 4. EFTS (Elementary Flight Training School) působící na základně Brough v severní Anglii. Zde sloužil celou válku i krátce po ní v péči Blackburn Aircraft Company až do 26.června 1947, kdy byl administrativně převeden pod Reserve Command a 4. RFS Brough. Následně byl poslán ke 2. RFS Barton (6.5.1948) a 7. RFS Desford (24.6.48) a dne 29. září 1948 zase zpět k 2.RFS Barton, kde sloužil až do svého uskladnění u 10. MU Hullavington dne 24.10.1951.

 

Letiště Brough v roce 1939. V popředí zjevné siluety Tigermothů 4.EFTS RAF Training Command 

16. června 1953 byl letoun prohlášen za nepotřebný materiál a 18. srpna 1953 nabídnut k prodeji jako Lot 137 při obálkové aukci vedené u 10. MU Hullavington. N9503 byl oficiálně prodán 18.2.1954  Asociaci Britských Aeroklubů ačkoliv již 28.10.1953 byl pod novou civilní registrací G-ANFP evidován na Cardiff Aeroplane Club Ltd. Dne 24. září 1958, jen částečně přestavěný na civilní standard, byl G-ANFP prodán do Hants and Sussex Aviation Ltd. Portsmouth and konvertován do práškovací verze. Civilní Osvědčení o letové způsobilosti bylo konečně vydáno 16. ledna 1959 a dne 27. února 1959 letoun nastoupil svou zemědělskou službu u Agricultural Aviation Company Ltd. v Panshangeru. 21. července 1959 havaroval během místního letu z letiště Londonderry.

Demilitarizovaný Tiger Moth v.č. 82536 v poválečné Británii. Zajímavostí jsou anti-spin strakes, tedy náběžné plochy před stabilizátorem, které byly dodatečně instalovány v rámci přestavby na civilní standard. Dnes již na letounu nejsou, jelikož je znovuuveden do stavu, v jakém roku 1939 opouštěl výrobní linku mateřského závodu De Havilland  Aircraft  Co. Ltd. a nastupoval vojenskou službu .

 V listopadu 1959 G-ANFP opět získal Hants and Sussex Aviation (registrace proběhla dne 4.12.1959). 15. ledna 1961, po skončení platnosti osvědčení o letové způsobilosti (OLZ), byl uskladněn v Portsmouth až do doby svého prodeje do Farm Aviation, Wandon End dne 17.7.1961. G-ANFP byl rozmontován a uskladněn v Rush Green, když platnost jeho OLZ opět skončila dne 1. července 1963. Dne 9. srpna 1966 byl letoun zrušen a jeho části prodány Biplane Clubu v Denhamu, kde jeho trup, ležící opuštěný ve vysoké trávě, objevil Stuart Howe a dne 13.9.1975 letoun zakoupil. Přičiněním Mosquito Aircraft Museum, Salisbury Hall, byly dne 2.11.1975 jednotlivé díly G-ANFP věnovány pro účely statické rekonstrukce jiného Tiger Mothu (G-ANRX v.č. 3863)  do zemědělské verze.

Tiger Moth G-ANFP coby Crop Sprayer ve službách Farm Aviation Ltd.

Téměř kompletní sestava G-ANFP byla směněna s Ross Aviation ve Welshi za náhradní díly k Sea Vixenu, ale ten Tiger v srpnu 1999 prodal za účelem rekonstrukce do letuschopného stavu Davidu Taylorovi ze South Molton, North Devon. Krátce na to se majitelem přechodně stal Graham Derek Horn. Rekonstrukci nicméně započal až další majitel Kevin Crumplin v roce 2013 a letoun se po mnoha letech spletitých osudů a náročné, precizní rekonstrukci do stavu, ve kterém sloužil u 4.EFTS RAF během války v Brough, opět vznesl v květnu 2016. Kevin Crumplin zařadil čerstvě rekonstruovaný G-ANFP po boku ostatních sesterských strojů do svého projektu Tiger Moth Training, ale již 14. prosince 2016 jej odprodal Richardu Santusovi. Ten letoun ve dnech 19.-21.ledna 2017 přelétl z Henstridge do Podhořan, kde má nyní svou domovskou základnu. 

 

18. ledna 2017 a na dlouhou dobu poslední společná fotografie Tigermothů restaurovaných Kevinem Crumplinem na letišti Henstridge v Sommersetu. Následující den letoun v popředí odstartoval k třídennímu mrazivému přeletu do svého nového působiště v Podhořanech hrabství Chrudim.