Letadla

Tiger Moth je anglický název pro nočního motýla přástevníka medvědího. De Havilland Tiger Moth je ovšem legendární britský cvičný letoun, který byl vyvinut Geoffreyem de Havillandem v roce 1931 na základě staršího cvičného letounu de Havilland D.H.60. V roce 1932 přispěl F. Halford vylepšenou verzí s motorem Gipsy Major pojmenovanou D.H.82A, kterou RAF zavedla do služby jako Tiger Moth II. Celkem bylo postaveno 8 811 kusů tří základních verzí a byl vyráběn licenčně i v Kanadě, Švédsku, Austrálii, Portugalsku a na Novém Zélandu. Během II. světové války na tiger mothech létali snad všichni českoslovenští letci, kteří tehdy sloužili v Královském letectvu Velké Británie ať už nejrůznější druhy základního nebo pokračovacího či bojového výcviku tak i kurýrní lety u svých perutí. Kromě RAF byl Tiger Moth používán také armádami dalších více než třiceti zemí a jako soukromá či klubová letadla létaly a dodnes létají Tiger Mothy doslova po celém světě.

 

Moth si zahrál v několika světově proslulých trhácích včetně sedmioscarového filmu Vzpomínky na Afriku nebo v dramatu Anglický pacient.

Historie výrobního čísla 83105 (R5246 později G-AMIV)

R-5246 byl vyroben továrnou De Havilland Aircraft v Hatfieldu v rámci kontraktu Ministerstva letetcví č. 20916/3. Dne 26.dubna 1940 byl přidělen k 5 MU (Maintenance Unit) RAF jako cvičný letoun. 2.října byl převeden pod 10. EFTS (Elementary Flight Training School) se základnou ve Weston Super Mare. 

Air Movement Card z archivu Ministry of Defence Air Historical Branch (RAF) s uvedením všech zastávek v rámci vojenské služby tedy v letech 1940-1951

Po nehodě ze dne 9. března 1942 byl letoun poslán na opravu do Lundy and Atlantic Coast. Následně zpět k 5. MU (duben 1942), aby byl vzápětí přidělen k 3. EFTS působící na základně Shellingford (dne 8.května 1942). 3. EFTS byla jednotkou, která vycvičila největší množství československých letců sloužících v RAF během války. 


Výcvikový den počátkem let čtyřicátých: R5246 na krátkém finále letiště Weston Super Mare u 10. EFTS. Tou dobou ještě s dřívější variantou výsostného označení. 

Dole: restaurátor dobrovolník z Museum of Flight DH-82A Maury Croskery z Thousand Oaks, Ca, a jeho první cestující při letu nad pobřežím County Down, Northern Ireland coastline v tigermothu R-5246 (G-AMIV) cirka 1955. G-AMIV byl jedním z několika kusů provozovaných v Ulster Flying Clubu sponzorovaným bratry Shortovými- to aby se pilotní žáci naučili létat za příznivé ceny.

V září 1951 byl stroj prodán bratrům Shortovým v Belfastu jako cvičný letoun. Následně byl prodán Rochester and Ulster flying clubu v únoru 1961, Harvey Foulds (soukromý vlastník) jej získal v květnu  1962, Airspray (Colchester) Ltd v květnu 1964 pro použití k práškování. V dubnu 1967 byl letoun prodán syndikátu, který jej měl ve vlastnictví do července 1968. Dále je historie letadla méně známá. Poslední záznam z června 1973 udává převod na blíže nespecifikovaného majitele

Nahoře: G-AMIV na fotografii z roku 1957, kdy létal pro Short Brothers. Otazníkem je práškovací zařízení na spodku trupu, protože použití k práškování je dokumentováno až v 60.letech.

Dole: O dva roky později na letišti Biggin Hill

R5246 roku 1963 v Rochesteru - tou dobou ve vlastnictví Harry Fouldse

Údajně byl posléze dlouhodobě skladován do chvíle, než letoun v červnu 2005 zakoupil G. Turner na automobilové aukci. Ten letadlo převedl na Newbury Aeroplane Company, která zahájila renovaci. Finanční potíže však vedly k odprodeji letadla Kevinu Crumplinovi a to v červnu 2006. Letoun byl přemístěn do Hesntridge v Sommersetu, kde renovace pokračovala. Dokončena byla roku 2010 a letoun zalétán ku všeobecné spokojenosti. R5246 je nyní uveden do standardu létajících muzejních exponátů včetně navigačních a identifikačních světel, hasicího přístroje, "boudy" pro létaní podle přístrojů, trubkového palubního telefonu Gosport, lékárničkou, přístroji pro určení polohy a výšky a původního zbarvení a označení RAF z roku 1940. Palubní přístroje (všechny dobové) prošly generální opravou u Airton Instruments. Anti-spin strakes instalovány nejsou, jelikož byly zavedeny až v roce 1942. Letoun je potažen plátnem Irish Linen u Newbury aeroplane Company.

V roce 2012 byl letoun zakoupen do Fighter Factory (Hangar 10) a péčí Clive Davidsona přelétnut do Heringsdorfu, kde se stal součástí pozoruhodné sbírky vlastněné německých nadšencem Volkerem Schulke. V dubnu 2018 byl letoun získán společností Aeropartner Richarda Santuse a změnil své domovské působiště na letiště Podhořany, kde nyní parkuje vedle svého válečného souputníka N9503. 

 

12. května 2018: R-5246 právě přistál ve svém novém působišti na letišti Podhořany a rovnou zaparkoval vedle svého o rok staršího sourozence číslo N-9503. Od té doby mohou být oba letouny často k vidění v těsné letové formaci při vystoupeních nebo vyhlídkových letech. 

Historie výrobního čísla 82536

Ode dne 17. listopadu 1939, záhy poté co zbrusu nový opustil linku mateřské továrny De Havilland Aircaft Company, letoun procházel potřebnými úpravami u 20. Maintenance Unit (MU) v Aston Down, aby mohl být dne 2.12.1939 převzat do služby u RAF s vojenským označením N9503 a 29.4.1940 přidělen k 4. EFTS (Elementary Flight Training School) působící na základně Brough v severní Anglii. Zde sloužil celou válku i krátce po ní v péči Blackburn Aircraft Company až do 26.června 1947, kdy byl administrativně převeden pod Reserve Command a 4. RFS Brough. Následně byl poslán ke 2. RFS Barton (6.5.1948) a 7. RFS Desford (24.6.48) a dne 29. září 1948 zase zpět k 2.RFS Barton, kde sloužil až do svého uskladnění u 10. MU Hullavington dne 24.10.1951.

 

Letiště Brough v roce 1939. V popředí zjevné siluety Tigermothů 4.EFTS RAF Training Command 

16. června 1953 byl letoun prohlášen za nepotřebný materiál a 18. srpna 1953 nabídnut k prodeji jako Lot 137 při obálkové aukci vedené u 10. MU Hullavington. N9503 byl oficiálně prodán 18.2.1954  Asociaci Britských Aeroklubů ačkoliv již 28.10.1953 byl pod novou civilní registrací G-ANFP evidován na Cardiff Aeroplane Club Ltd. Dne 24. září 1958, jen částečně přestavěný na civilní standard, byl G-ANFP prodán do Hants and Sussex Aviation Ltd. Portsmouth and konvertován do práškovací verze. Civilní Osvědčení o letové způsobilosti bylo konečně vydáno 16. ledna 1959 a dne 27. února 1959 letoun nastoupil svou zemědělskou službu u Agricultural Aviation Company Ltd. v Panshangeru. 21. července 1959 havaroval během místního letu z letiště Londonderry.

Demilitarizovaný Tiger Moth v.č. 82536 v poválečné Británii. Zajímavostí jsou anti-spin strakes, tedy náběžné plochy před stabilizátorem, které byly dodatečně instalovány v rámci přestavby na civilní standard. Dnes již na letounu nejsou, jelikož je znovuuveden do stavu, v jakém roku 1939 opouštěl výrobní linku mateřského závodu De Havilland  Aircraft  Co. Ltd. a nastupoval vojenskou službu .

 V listopadu 1959 G-ANFP opět získal Hants and Sussex Aviation (registrace proběhla dne 4.12.1959). 15. ledna 1961, po skončení platnosti osvědčení o letové způsobilosti (OLZ), byl uskladněn v Portsmouth až do doby svého prodeje do Farm Aviation, Wandon End dne 17.7.1961. G-ANFP byl rozmontován a uskladněn v Rush Green, když platnost jeho OLZ opět skončila dne 1. července 1963. Dne 9. srpna 1966 byl letoun zrušen a jeho části prodány Biplane Clubu v Denhamu, kde jeho trup, ležící opuštěný ve vysoké trávě, objevil Stuart Howe a dne 13.9.1975 letoun zakoupil. Přičiněním Mosquito Aircraft Museum, Salisbury Hall, byly dne 2.11.1975 jednotlivé díly G-ANFP věnovány pro účely statické rekonstrukce jiného Tiger Mothu (G-ANRX v.č. 3863)  do zemědělské verze.

Tiger Moth G-ANFP coby Crop Sprayer ve službách Farm Aviation Ltd.

Téměř kompletní sestava G-ANFP byla směněna s Ross Aviation ve Welshi za náhradní díly k Sea Vixenu, ale ten Tiger v srpnu 1999 prodal za účelem rekonstrukce do letuschopného stavu Davidu Taylorovi ze South Molton, North Devon. Krátce na to se majitelem přechodně stal Graham Derek Horn. Rekonstrukci nicméně započal až další majitel Kevin Crumplin v roce 2013 a letoun se po mnoha letech spletitých osudů a náročné, precizní rekonstrukci do stavu, ve kterém sloužil u 4.EFTS RAF během války v Brough, opět vznesl v květnu 2016. Kevin Crumplin zařadil čerstvě rekonstruovaný G-ANFP po boku ostatních sesterských strojů do svého projektu Tiger Moth Training, ale již 14. prosince 2016 jej odprodal Richardu Santusovi. Ten letoun ve dnech 19.-21.ledna 2017 přelétl z Henstridge do Podhořan, kde má nyní svou domovskou základnu. 

 

18. ledna 2017 a poslední společná fotografie Tigermothů restaurovaných Kevinem Crumplinem na letišti Henstridge v Sommersetu. Následující den letoun v popředí odstartoval k třídennímu mrazivému přeletu do svého nového působiště v Podhořanech hrabství Chrudim.